Die Keure: “Diabolo, ons didactisch antwoord op de onderwijsvernieuwing.”

 

Door Jolien | 2 april 2019

 

Op 1 september 2019 doet een nieuwe visie haar intrede in onze scholen. Maar wat verandert er nu echt? En wat betekent dat voor de scholen, de ouders en de leerlingen? Wij gingen te rade bij directies, leerkrachten, ouders, uitgevers en begeleiders.

Vandaag is Marie Deschepper van uitgeverij Die Keure aan het woord. Ze legt uit welk concept die Keure uitgewerkt heeft voor de onderwijsvernieuwing.

 

Dag Marie. Vandaag hebben we het over de onderwijsvernieuwing. Binnenkort zijn er grote veranderingen in het secundair onderwijs. Hoe zou je de onderwijsvernieuwing uitleggen in drie zinnen?

Klassieke leerinhouden blijven behouden, maar worden aangevuld met nieuwe, relevante kennis en vaardigheden: technologische, digitale, financiële, juridische, ecologische en burgerschapscompetenties. Ook initiatief nemen, samenwerken en communiceren zijn daarbij belangrijke eigenschappen die leerlingen moeten verwerven.

Waarom is de onderwijsvernieuwing goed voor de leerlingen?

Als leerkrachten de onderwijsvernieuwing toepassen zoals deze bedoeld is, zal de manier van lesgeven toch veranderen. Voor de leerlingen zal duidelijker worden dat de verschillende disciplines wel degelijk in verband staan met elkaar en zullen ze beter begrijpen waar ze de aangebrachte kennis en vaardigheden kunnen inzetten. Initiatief nemen, communiceren en samenwerken zal vaker en gerichter kansen krijgen. De leerlingen krijgen veel ruimte om te experimenteren.

 

“De leerlingen krijgen ruimte om te experimenteren”

 

Er zijn dus wel wat veranderingen. Moeten de leerkrachten dan opnieuw bijgeschoold worden?

De leerkrachten moeten eerst en vooral goed geïnformeerd worden. Er kan geen les meer gegeven worden zoals vroeger. Ze zullen de leerlingen meer moeten loslaten en opties aanbieden. De leerkrachten zullen goed moeten overwegen welke kennis relevant is, zodat ze de tijd en ruimte creëren om, naast die kennis, ook de 21e-eeuwse vaardigheden te onderwijzen.

Zullen de leerkrachten meer of minder tijd hebben om hun eigen ding te doen?

Wanneer de leerkrachten slim omgaan met de relevante kennis zullen ze meer tijd hebben. Er wordt verwacht dat de leerkrachten sterker in hun schoenen zullen staan. Ze zullen vertrouwen moeten hebben in de leerplannen en de leerlingen. De leerlingen moeten namelijk klaargestoomd worden voor jobs die nu nog niet bestaan. In hun loopbaan zal hun job inhoud gemiddeld drie keer veranderen. Om daarmee om te kunnen gaan, moeten leerlingen onderwezen worden in de verandering.

Nu offeren we vaak onderwijstijd op aan gedateerde skills en aan de verwerving en reproductie van weinig relevante kennis.
Door bewust om te gaan met relevante kennis en skills, creëren we vanuit onze methodes ruimte om in de diepte te leren en af te werken.

Wat doen jullie als uitgeverij om in te spelen op de onderwijsvernieuwing?

Wij hebben eerst en vooral keuzes gemaakt in de methodes die we willen herwerken. Daarnaast hebben we als uitgeverij een nieuw concept ontwikkeld als didactisch antwoord op de onderwijsvernieuwing. Dit hebben wij het ‘Diabolo-concept’ genoemd. De diabolo verdelen we in drie onderdelen. In elk diabolo-onderdeel zitten elementen van kennis, vaardigheden, karakter en metacognitie. Zo behalen we in onze methodes niet alleen de inhoudelijke, maar ook de transversale eindtermen.

In het eerste deel van de diabolo, de intro, willen we de leerlingen inspireren en motiveren. De leerkracht biedt opties aan en ondersteunt waar nodig. De leerling kiest en bepaalt.

In het tweede deel, het midden, krijgen de leerlingen instructies, verwerken ze de leerstof door te oefenen, te herhalen, wordt er gedifferentieerd… De leerkracht kiest en bepaalt de leerlijn, de leerling volgt op eigen tempo of niveau.

In het derde deel van de diabolo, de outro, zullen de leerlingen creëren, toepassen, uitproberen, ondernemen, samenwerken, communiceren, lukken, mislukken, trots zijn… Ook hier biedt de leerkracht opties aan en ondersteunt hij of zij de leerlingen bij het maken van de opdracht. De leerling onderneemt en neemt initiatief. De leerling past het ‘geleerde’ toe in een nieuwe context en levert zo een unieke creatie op. Dit concept, dit ‘drieluik’, zullen leerkrachten herkennen in alle nieuwe methodes van die Keure.

 

“Dit concept, dit ‘drieluik’, zullen leerkrachten herkennen in alle nieuwe methodes van die Keure.”

 

Wat zijn volgend jou de valkuilen van de onderwijsvernieuwing?
Ik vrees ervoor dat de leerkracht het zullen interpreteren alsof er niet veel veranderd is. Als je de onderwijsvernieuwing doorvoert zoals deze bedoeld is, dan zal je dat in de klas wel degelijk merken.

 

Bedankt voor dit gesprek. Wij kijken alvast uit naar het nieuwe concept.  

 

Deze blogpost werd geschreven door:
Jolien

Jolien

Marketing & communicatie